Zitten is het nieuwe roken, dat is zo ondertussen algemeen bekend. Maar waarom is zitten het nieuwe roken en welke fysieke klachten aan spieren en gewrichten horen daar nou eigenlijk bij? Onze fysiotherapeut uit Den Bosch benoemt de 4 meest voorkomende klachten als gevolg van een kantoorbaan en wat je preventief kan doen om ze voor te zijn.

1. Lage rugklachten

Lage rugpijn is de meest voorkomende klacht waarmee men zich meldt bij de fysiotherapeut. De lage rug is een van de sterkste gewrichten van het lichaam, om die stevigheid te bieden lopen er erg veel banden en pezen in de onderrug die ondersteuning bieden bij bewegen. Naast de banden en pezen zit er tussen elke wervel een tussenwervelschijf. De tussenwervelschijf bestaat uit vocht aantrekkende moleculen, waardoor de tussenwervelschijf wordt volgezogen met vocht en uitrekt. Dit gebeurt met name ’s-nachts en wanneer men niet beweegt. Tijdens kantoorwerk beweegt men vaak onvoldoende en trekken de tussenwervelschijven vocht aan. Door het aantrekken van vocht worden de tussenwervelschijven groter, hierdoor komen de omliggende banden en spieren op spanning. Dit uit zich dan in een pijnlijke lage rug.

Tips op lage rugpijn te voorkomen:

• Beweeg elk half uur, zet bijvoorbeeld de printer verder weg en ga regelmatig wat te drinken halen.
  • Ga goed zitten, zorg dat terwijl je zit, er zo min mogelijk spanning in de lage rug op kan bouwen.

2. Nekklachten

Nekpijn ontstaat vaak vanuit een zittend beroep. Als spieren voldoende bewegen, is er voldoende doorbloeding in de spieren. Dit is belangrijk, want spieren hebben tenslotte bloed met voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer men niet genoeg beweegt, hebben de spieren en zenuwen niet voldoende doorbloeding. Wanneer er niet voldoende doorbloeding is, kunnen deze niet goed functioneren en “vertellen” ze het zenuwstelsel dat ze niet genoeg stoffen krijgen. Het zenuwstelsel reageert hierop met een pijnsignaal. Dit signaal is eigenlijk bedoeld om meer te gaan bewegen, maar de meeste mensen herkennen dit als een blokkade of nekpijn.

Tips om nekpijn te voorkomen:

• Beweeg ieder half uur, zorg ervoor dat er voldoende beweging in de nek plaatsvindt
  • Trek elk uur een aantal x de nek op als oefening

3. Tenniselleboog

De tenniselleboog is een klacht aan de elleboog, vaak ter hoogte van het uitstekende botstuk aan de buitenkant (laterale epicondyl). De klacht ontstaat door een overbelasting van een spier in de onderarm, de extensor carpi radialis brevis. Als gevolg van de overbelasting trekt de pees van de spier te hard aan het botstuk waar die aanhecht. Door de overbelasting raken pees en botstuk geïrriteerd en gaan pijn doen.  De overbelasting komt het vaakst voor bij mensen die achter het bureau werken. Dit komt doordat de spier verantwoordelijk is voor het strekken van de vingers, wat bijvoorbeeld voor komt bij veel typen.

Tips om een tenniselleboog te voorkomen:

• Zorg dat de pols, elleboog en spieren in de onderarm flexibel zijn
  • Doe voldoende rek- en strekoefeningen, zeker als je een zittende baan hebt.
  • Krachttraining van de onderarmen is aan te raden, een sterkere spier is beter belastbaar.
  • Las tussenpauzes in
  • Let op de zithouding

4. RSI / KANS

RSI (repetitive strain injury) of KANS (klachten aan de arm, nek of schouder) is een verzamelnaam van klachten. Vaak uiten deze vorm van klachten zich als tintelingen of uitstraling in de arm. De tintelingen duiden vaak op een onderliggend probleem met een zenuw of bloedvat. Als een zenuw of bloedvat omwille van een onderliggend probleem niet voldoende ruimte krijgt om te functioneren, ervaart men dat als tintelingen. Vaak ontstaan deze problemen door een verhoogde spierspanning in een van de 3 zenuwpoorten; in de nek, borst of rib. Wanneer men een afhangende zithouding heeft, hebben de spieren in deze regio de neiging tot verkorten, dit resulteert in te veel spierspanning en te weinig ruimt voor de zenuw of het bloedvat. Als gevolg van het ruimtegebrek raakt de zenuw of het bloedvat bekneld en kan deze niet goed functioneren.

Tips om RSI/KANS-klachten te voorkomen:

• Let op een rechte zithouding
  • Voldoende tussenpauzes, liefst ieder half uur
  • Dagelijks rekken van de borst en nekspieren

Fysiotherapie behandelingen

Heb je last van een van deze pijnklachten door je kantoorwerk? Neem dan contact op met onze fysiotherapiepraktijk in Den Bosch. Wij gaan de oorzaak van je pijnklachten achterhalen, deze behandelen en je tips geven om pijnklachten in de toekomst te voorkomen.