Lage rugpijn

Lage rugpijn is de meest voorkomende lichamelijke klacht. 70% van alle volwassenen heeft wel eens last (gehad) van lage rugklachten. Lage rugpijn wordt dagelijks door vele (fysio)therapeuten behandeld. Hoe komt het nou dat zo veel mensen lage rugklachten ervaren en weet jij hoe je nou eigenlijk om moet gaan met lage rugklachten? De meeste mensen namelijk niet.

Vroeger absoluut niet bewegen

Vroeger gingen ze ervan uit dat pijn in de lage rug gelijk stond aan schade. Dus als je destijds bij een huisarts of fysiotherapeut zou komen, zouden ze tegen je zeggen dat je rust moet nemen. Je mag absoluut niet zwaar tillen met je rug, het liefst zou je een til-cursus moeten gaan volgen en daarnaast was het extreem belangrijk om een goede zithouding te hebben. Als je een aanval van acute lage rugklachten zou krijgen, zou je het liefst even op bed gaan liggen om te rusten. En wat in het geval van een hernia, je weet wel, die klachten die ervoor zorgen dat je tintelingen, doofheid en krachtverlies ervaart in je been. Een hernia kon op twee manieren behandeld worden; een operatie of 21 dagen lang bedrust.

Wat gebeurt er nou eigenlijk in je rug?

Laten we zeggen dat je vandaag lage rugklachten ervaart. Afgelopen week heb je veel over moeten werken, omdat er op het werk een collega ziek is. Daarnaast heb je gisteren flink getuinierd, je hebt veel gedraaid met je lage rug en bewegingen gemaakt die je normaal nooit of zelden maakt. Daardoor zijn de gewrichten in je lage rug wat geïrriteerd. Je rug vond dat niet prettig en reageert daarop met een soort van beschermingsreactie.

Die beschermingsreactie uit zich in het aanspannen van spieren die liggen rondom de lage rug en het bekken. De lage rugspier, bilspieren en eventueel beenspieren hebben hierdoor extra spierspanning, de spieren staan dus erg strak en voelen stijf aan. Denk je dan dat gaan zitten/liggen het beste werkt? Of dat bewegen het beste werkt?

Advies bij rugpijn

Natuurlijk werkt bewegen het beste bij lage rugpijn. Stel dat je inderdaad meer spierspanning hebt als gevolg van die beschermingsreactie en dat de spieren stijver aanvoelen. Bewegen zorgt dan juist voor het ontspannen van de desbetreffende spieren. Daarnaast komt er als gevolg van beweging extra doorbloeding met voedingsstoffen in het pijnlijke gebied, wat voor een sneller herstel zorgt. Tenslotte zorgt bewegen voor pijn dempende endorfines, zodat je meteen een stuk minder last hebt van je lage rug.

Conclusie

Vaak gaan lage rugklachten binnen zo’n 4-6 weken vanzelf weer over binnen, mocht dit niet het geval zijn of wil je er sneller vanaf, neem dan contact op met onze fysiotherapeut in Den Bosch.