Vervelend zeg, pijn in je nek. Pijn die eigenlijk de afgelopen 2 maanden wisselend aanwezig is, de ene keer net effe meer dan de andere keer. Maar weg is die nog niet helemaal geweest. Je hebt geen flauw idee waar de klacht vandaan komt en hebt voor je gevoel al alles geprobeerd, maar is dat ook zo?

Hulp bij fysiotherapeut

Je besluit maar eens hulp te gaan zoeken en beland bij een fysiotherapeut in Den Bosch, diegene zou ten slotte jouw klacht op moeten kunnen lossen, toch? Na een kort vraaggesprek over jouw pijn en sensaties start het lichamelijk onderzoek.

Kan je naar links kijken? Kan je naar rechts kijken? Kan je is draaien, kan je eens bukken…? Enkele minuten later komt er een mooie diagnose uitgerold; aspecifieke nekklachten als gevolg van verminderde beweeglijkheid in de hoge rug. Al snel volgt de uitleg en voor jou klinkt dit plausibel. Klopt als een bus, maar is dat ook de juiste diagnose?

De behandeling start een aantal dagen later, de blokkades in de hoge rug zijn na zo’n behandeling of 3 opgelost en ja hoor, jij ervaart minder nekklachten. Topfysio, je klachten zijn weg, wat wil je nog meer, toch?

6 maanden later….

Toevallig heb je net even een paar zware weken op je werk gehad, met een aantal deadlines die je met moeite hebt gehaald, waarna je die dagen erop ineens wakker wordt met opnieuw die nekklacht. Waarschijnlijk koppel jij die deadlines nog niet aan je nekklacht, maar als je er eens goed over na gaat denken kom je er al snel achter dat er vaak een trigger is geweest voor het ontstaan van die nekklacht.

Na een aantal weken beland je weer opnieuw bij die fysiotherapeut, die opnieuw zijn kunstje doet en tada…, na een week of 3 ben je weer pijnvrij.

Van je pijnklachten af

Vraag menig fysiotherapeut wat hij of zij vindt van deze aanpak en zij zullen beamen dat dit een uitstekende manier van werken is, de juiste diagnose is gevonden en de desbetreffende meneer of mevrouw is toch van zijn klacht af? Klopt, voor 6 maanden, dus is dat dan zo? Is iemand dan ook echt van zijn of haar klacht af of heeft een fysiotherapeut de klacht even tijdelijk minder acuut gemaakt? Want waarom zaten die spieren en gewrichten eigenlijk vast? En maak je op die manier iemand niet nog zieker? Nu denkt de desbetreffende persoon dat alleen de fysio zijn of haar klacht kan oplossen.

De gezondheidszorg wordt steeds beter, elke vorm van therapie wordt naar een hoger niveau getild, met nog meer eisen en nog zwaardere studies. Maar ondanks dat blijven de zorgkosten groeien, hoe kan dat nou?

In mijn beleving zijn we zo veel bezig met het zoeken naar een diagnose, dat we vergeten om te kijken naar wat er nou eigenlijk echt gebeurt. Waarom zijn die klachten begonnen? Is iemand wel bewust van wat hij of zij doet? Wij helpen je wel van je pijnklachten af. Neem contact op voor een afspraak.