Nekklachten; oorzaken en oplossingen

Kom van je nekpijn af

Pijnlijke nek

Nekklachten ontstaan vaak sporadisch. De pijn kan plotseling opkomen met een duidelijk aanwijsbare oorzaak zoals een aanrijding, maar in de meeste gevolg is de oorzaak minder duidelijk. Vaak ervaart men een scherpe of zeurende pijn ter hoogte van de spieren in de nek en naast of bovenop de schouders. De pijn kan echter ook gevoeld worden in het midden van de nek ter hoogte van de wervelkolom of in de volksmond “ruggengraad”. De pijn zit meestal aan een kant, maar kan ook tegelijk beiderzijds ervaren worden.

De pijn kan uitstralen naar boven richting het hoofd of naar onderen richting de arm. Wanneer de pijn naar boven uitstraalt kan het zorgen voor hoofdpijn of voor een zeurende pijn aan de achterkant van de schedel. Als de pijn naar beneden uitstraalt kan het zorgen voor pijn en tintelingen in de hand of arm, dit kan eventueel gepaard gaan met tintelingen en doofheid. Het kan zelfs voorkomen dat nekklachten resulteren in een tenniselleboog.

Oorzaken nekklachten

De oorzaak van nekklachten is vaak lastig te achterhalen. Een zogenaamd “shrug-sign” is in veel van de gevallen een van de meespelende factoren. Tijdens een shrug-sign is er een verkeerde coördinatie tussen de spieren en spierkoppels in de nek en hoge rug. Tijdens het heffen van de schouder en arm dient men de spieren op de schouder te gebruiken, tijdens een shrug-sign is vaak te zien dat men de spieren in de nek gebruikt voor het heffen van de arm en schouder. In dit geval dient men weer controle te krijgen over de juiste spieren die nodig zijn bij het heffen van de arm.

Verkeerde houding

Een andere veelvoorkomende oorzaak is een verkeerde houding. Mensen die veel computerwerk doen hebben bijvoorbeeld nekklachten als gevolg van te weinig beweging in de nek. De nek is gemaakt om te bewegen en tijdens computerwerk is dit vaak niet het geval. De spieren in de nek hebben circulatie en doorbloeding nodig, als er te weinig doorbloeding in de nek ontstaat reageren de zenuwen en cellen rondom de nek met het aanmaken van een pijnsignaal.

Het lichaam reageert hierop door pijn af te geven in die regio. Mensen reageren daar vaak op met rust terwijl precies het tegenovergestelde gevraagd wordt. Wat ook vaak voorkomt bij mensen met nekklachten is dat het hoofd voorover hangt tijdens computerwerk waarbij de hefboom die de spieren in de nek moeten overbruggen groter wordt. Dit zorgt voor meer spanning en kracht vanuit de nekspieren, wat kan resulteren in overbelasting.

Soorten nekpijn

De fysiotherapeut kan uit het vraaggesprek en onderzoek bepalen waar de nekklacht vandaan komt en wat de beste aanpak voor je nekklacht is.

Nekhernia (cervicale radiculopathie

De diagnose nekhernia wordt in Nederland zo’n 3000 keer per jaar gesteld. Tussen de 35-65 jaar komt de nekhernia het vaakst voor. Bij mensen vanaf 65 jaar zal de kans op een nekhernia afnemen, dit komt doordat de vocht-aantrekkende moleculen in de tussenwervelschijven op latere leeftijd minder vocht aantrekken en de tussenwervelschijf stugger en dunner wordt. Dit is tevens de reden waarom we op latere leeftijd korter worden.

De botten in de rug noemen we de wervelkolom. De wervelkolom is opgebouwd uit wervels die per locatie verschillende bewegingsmogelijkheden hebben. Zo is de lumbale wervelkolom (laag in de rug) verantwoordelijk voor het buigen en strekken van de rug, de thoracale wervelkolom (in het midden van de rug) verantwoordelijk voor het zijwaarts buigen en draaien van de rug en de cervicale wervelkolom (nek) verantwoordelijk voor het draaien van de nek en het hoofd. Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven, ook wel de discus genoemd. De discus is verantwoordelijk voor het afremmen van bewegingen tussen de wervels en daarnaast werkt de discus als schopabsorptie. Als gevolg van slijtage of een ongeluk of trauma kan de tussenwervelschijf gaan slijten.

Als een tussenwervelschijf slijt kan vocht in het midden (nucleus) van de tussenwervelschijf uitpuilen en tegen een cervicale zenuwwortel duwen, door de druk op de zenuw kan de zenuw niet of minder goed functioneren. Dit uit zich in klachten als pijn in het functiegebied van de zenuw, tintelingen of prikkelingen in de arm of hand, een scherpe pijn in de arm of hand of krachtsverlies.

Fysiotherapie afspraak maken

Heb je fysieke klachten aan je nek en wil je snel een oplossing? Plan dan direct een afspraak en kom deze week nog langs! Wij gaan er voor zorgen dat de nekpijn tot het verleden behoort.